søndag 1. november 2015

Litt av hvert

Dagligvarer er, som navnet tilsier, noe vi trenger daglig og handler inn fortløpende. Det er mye fortjeneste i dette og det brukes mye ressurser på utvikling og nylanseringer i denne bransjen. Det er også stor priskonkurranse, for ikke å si priskrig. Nylig ble en prisundersøkelse av alle varene i to butikkjeder utført. Dette ble gjort i et program på TV2 og det var nesten dødt løp mellom Rema 1000 og Kiwi. Vel og bra, vi vil alle ha billige varer, men hva med kvaliteten på varene? Og hvilke varer?


Det er også nylig publisert en forskningsrapport som viser at visse kjøttvarer, blant annet bearbeidede varer, er kreftfremkallende. Det er vel grunn til å tro at disse varene er de samme som butikkjedene prøver å selge oss billigst mulig. Går det an å lage en undersøkelse som viser hvilken billig pølse fra hvilken butikkjede som er minst kreftfremkallende?  Det TV programmet hadde jeg sett på.

For øvrig tror jeg ikke så mye på forskningsrapporter som dukker opp i media med ujevne mellomrom. Det blir som den såkalte forskningen som foreteller oss hvor bra det er å drikke rødvin som dukker opp med jevne mellomrom, det er alltid noen som hopper på det. Jeg velger å tro at både pølser og rødvin (ikke nødvendigvis sammen) kan nytes i fornuftige mengder.

Det er lite som er nytt egentlig. Hypen om matkasser skjønner jeg ikke helt. Der jeg vokste opp var det tilbud fra den lokale dagligvarebutikken, eller kolonialbutikken som vi kalte det den gangen, om å levere varer på døra. Man ringte inn bestilling eller leverte en liste så ble varene levert, mot et lite tillegg. Enkelt og greit og ikke noe hokuspokus. De som lagde maten, det var nok stort sett husmødrene den gangen, visste hva de skulle mate familien med. Helt uten priskriger og forskningsrapporter.

Jeg er ikke en av de som sier at alt var bedre før, for det var det neppe. Når ting vi har rundt oss forandrer seg, er det som regel til det bedre. Det er godt mulig at matkassene som leveres på døra i dag er bedre enn de den lokale butikken leverte. Men enkelt produkter savner jeg. På brødfronten har det skjedd mye bra. Vi får gode og spennende brød og bakverk av alle slag. Men hvorfor får vi ikke lenger vanlige, fine, enkle rundstykker? Eller frøbrød? Hvis jeg ber om et rundstykke vil jeg ikke ha ciabatta eller baguette. Og hvor er Opal sjokoladen og sitronbrusen? Vel, det er en lang liste over produkter og ting jeg savner, men jeg slår meg til ro i troen på at de produktene vi får i dag er bedre.

Dette er små problemer sammenlignet med mye av det som skjer i verden i dag. Det har nylig vært halloween, en morsom feiring som begynner å bli populær også i Norge. Barn og voksne kler seg ut og skremmer hverandre i bytte mot godteri. Morsomt og uskyldig. Det må være spesielt å komme som flyktning hit til oss og se skremte barn løpe i gatene av helt andre grunner enn der de kommer fra. La oss ta godt i mot flyktningene og ikke skremme dem med hets og dårlig skjult rasisme.


Jens 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar