torsdag 13. oktober 2016

Den gode samtalen


Ting endrer seg, det er noe vi må akseptere og personlig setter jeg pris på forandringer. Livet skal ikke være statisk og uten utvikling. Men det er klart, det er ikke alle forandringer jeg setter like stor pris på.

Det er hyggelig å sitte sammen med andre og prate og diskutere om løst og fast. Men nå har samtalene endret seg, ingen tør å ta et standpunkt eller ha en sterk mening om noenting lengre. Tidligere kunne vi sitte å fortelle historier og diskutere, og selvsagt, en historie blir jo ofte bedre hvis den krydres med litt harmløs bløff og løsaktig omgang med facts.



Men dette nytter jo ikke lenger, det er alltid en besserwisser som tar fram smarttelefonen og begynner å google og søke på nettet etter den hele og fulle sannhet hver gang diskusjonen fyrer opp.
 
Å være sannferdig er jo noe vi bør strebe etter i de fleste situasjoner, men i uhøytidelige sammenhenger kan dette ofte legge en demper på stemningen og den gode samtalen. Og det er bare å finne frem telefonen, det kryr av søkemotorer dersom målet er å legge et lokk på stemningen.






Jeg synes det er viktig å la fantasien få litt spillerom og ikke kvele all kreativitet med kjedelige facts. Har det blitt sånn at det er viktigere å ha rett enn å prøve å være hyggelig og underholdende? Jeg mener kommunikasjonen mennesker i mellom mister noe vesentlig hvis hver minste detalj skal overprøves.






Jeg er ganske oppdatert på data og setter pris på de mulighetene internett gir, jeg bruker det daglig og kan ikke tenke meg et liv uten. Men å kontrollere hvert utsagn grenser til misbruk av nettet og viser en mindre sympatisk side av folks personlighet.

Hvordan ville det vært hvis ingen kunne bløffe og omgå sannheten litt innimellom? Vi hadde helt klart hatt en helt annen type politikere og jeg tror valgkamper både i Norge og USA hadde fortonet seg helt annerledes.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar