mandag 12. desember 2016

Det var da noe spesielt med 13. desember ifjor?

Våre tanker i dag går til alle arbeidsgivere i små og store bedrifter og forretninger samt ledere som har ansvar for ansatte med barn i barnehage eller småskole.

Det er nemlig den DAGEN.. Husker du ikke den fra i fjor da? Fortrengt det? Du som har noen småbarnsforeldre som rapporterer til deg? Som kom svette  og slitne på jobb et par timer før de egentlig skulle avslutte for dagen? Og du forsiktig spurte hvorfor din kjære medarbeider kommer først nå? Og fikk klart svar;
Hallo! "Jeg sendte melding kl. 0700 om at jeg kom litt senere i dag!" Ok. klokka er nå 15.07, men herregud! Det er bare Luciafest og jul én gang i året da!

Nu vel. For dere som føler dere litt ensomme på jobben i dag;
I dag, 13. desember er det som sagt Luciadagen. Og for at dere skal få roet dere litt ned:
Vi forsøkte å orientere dere litt om denne skikken i fjor på denne tiden, men hukommelsen er vel ikke helt god? Så derfor:

Som så mye annet her i landet, har vi "stjålet" Lucia-feiringen fra svenskene. Den hellige Lucia led martyrdøden 13. desember i år 300. Hun ble brent på bålet, men flammene rammet henne ikke. Hun har vært feiret særlig i Sverige siden 1850 med luciabrud og lucia-tog for barn og lussekatter (boller). I tillegg gikk tusser og troll fra hus til hus og passet på at alt var klart til jul.



I Norge har vi (som så mye annet..) laget vår egen "vri" med juba-juba i barnehagen og i småskolen. Vi klarer dessverre ikke kopiere de gode tradisjonene fra Sverige hvor de gjennomfører Luciafeiring med stil og verdighet. Vi er dessverre ikke kommet lenger enn en historieløs "boller og brusfest" her på berget!

Hva med å prøve å roe litt ned og (iallfall) forsøke å få litt dybde inn i små barnesinn? Er ikke farlig det!



******


God vinterfest
Til slutt i dag må jeg nevne et innlegg i avisen Hallingdølen skrevet av pensjonert lektor Kåre Sørum.  Her forteller han om en rektor som hadde bedt elevene la være å bruke ordet "jul". Det var for at de som ikke feirer jul skulle slippe å føle seg fremmedgjort eller diskriminert. Hun mente at vi heller burde kalle det "desemberfest" eller "vinterfest".
Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte over dette utspillet. Jeg har forsøkt å skrive en kommentar, men tror jeg må roe meg ned litt først... kommer tilbake med en saklig versjon når jeg har sortert alle argumentene.



Geir
geirh@getmail.no

kilder: wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar