mandag 11. september 2017

Dagen derpå..

Neida! Dette blogg-innlegget ble skrevet mandag kveld og jeg kjenner i skrivende stund ikke resultatet av årets særdeles spennende stortingsvalg. Så får vi se om det er noe å skrive hjem om utover i uka.. 


Derimot vil  jeg ta opp et par andre saker som både forundrer og bekymrer meg.

Små butikker, håndverksbedrifter og optimistiske gründere i forskjellige bransjer må legge ned sine aktiviteter. Enkelte etter flere års drift, men i de siste årene har ganske mange måttet "kaste inn håndkledet" raskt og har nærmest vært døgnfluer.
Noen av disse fusjonerer til megakjeder i alle bransjer, andre blir kjøpt opp av kjeder og i enkelte bransjer er det ikke liv laga.



Etter et besøk i EU, nærmere bestemt Strømstad, skjer faktisk det samme. Små og sjarmerende butikker legges ned. Jeg trodde faktisk at Sverige hadde en bedre politisk styring med handelsmønsteret.
Den gode, gamle skipshandelen nede ved havna (bildet) holdt på med å stenge døra. Innehaveren fortalte at det ikke var "liv laga". Riktignok ok salg om sommeren, men helt stille resten av året.
På Nordby Handelspark får du kjøpt fiskeutstyr med 40% rabatt...

Kjøpesenter. 
Med det mener jeg et mega parkeringshus med 28 kjedebutikker plassert i et godt planlagt(?) mønster i 2 etasjer over der du setter fra deg bilen. Slik som det ovenfor nevnte Nordby og i de fleste byer i Norge.
Og jada! Jeg vet at både du og jeg og de fleste andre i kuflokken syntes dette er praktisk fordi vi kan trille matposer, en kasse vin, klær til minsten og andre ønskede artikler i trillevogna rett til bilen. Samtidig har bilen din blitt vasket av en en herre med en noe spesiell dialekt..

Men vi mister den personlige kontakten og servicen vi alle egentlig har behov for og krever.
Det får jeg i den lokale fargehandel, jernvarebutikk og Data/PC-butikk. Så er Kjøpesentrene egentlig et fremskritt?

Håndverkere
Den samme "fusjoneringen" skjer i håndverksbransjen. Her er jeg vel av den mening at det har blitt en profesjonalisering og spesialisering ved oppbygging av større enheter. Det er stort sett et gode for kundene. Og det blir også lettere å avsløre de små, ikke godkjente"røverne".

*

Min oppfordring til deg er derfor; Er det virkelig på et mega kjøpesenter du ønsker å tilbringe 4 timer en lørdag formiddag? Alternativet i Sverige og Nordby er faktisk å rusle rundt i Strømstad både vår, sommer og høst: Ta en kaffe og  "kanelbulle" på Kaffedoppet, myse mot sola og la humla suse. På vei hjem kan du selvfølgelig stikke innom en butikk og kjøpe bacon. Og pol er det i Strømstad også...

Geir
geirh@getmail.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar