onsdag 28. februar 2018

Kanalsurfing


Som jeg har vært inne på tidligere, ser jeg endel på TV. Jeg prøver å være selektiv og kun se på interessante og underholdende program, men det hender det glipper litt.

Jeg har svart belte i TV-zapping og får egentlig sjelden sett hele programmer. Saken er den at når jeg ser på et program, og det kommer en reklamepause, går jeg videre med fjernkontrollen. Da hender det at jeg dumper borti noe «interessant» og så blir jeg værende på den kanalen en stund. Da blir det på en måte for sent å gå tilbake til det første programmet. Så melder den samme situasjonen igjen og jeg går videre oppover kanallisten. Jeg regner med at det er mange som kjenner seg igjen.

Kanskje ikke den anbefalte metoden for TV-titting, men du verden hvor mye rart jeg kan være innom i løpet av en kveld.

Det er særlig kanalene til National Geographic, History og Discovery som har mye morsomt å by på. Det lages utrolig nok mange programmer om varianter av «Bigfoot». Det foregår gjerne i litt øde fjelltrakter i USA og deltagerne i programmet har mye skjegg og våpen og jakter på bigfoot. I Himalaya jakter de på en tilsvarende skapning som kalles «Yeti». Spenningen bygger seg opp i disse programmene og selv om jeg vet at det ikke vil dukke opp noen monster, vil jeg gjerne se hvordan det hele ender.

Det lages programmer om et apelignende dyr som lever i Alaska og som er forklaringen på at folk forsvinner, slemme havfruer og otermannen er også skapninger som er gjenstand for programproduksjon.

Sjørøverskatter er også et yndet tema for disse kanalene, deltakerne søker med metalldetektorer og viser stor begeistring hvis det piper. Men det er selvsagt aldri noen skatt.
Det lages mange rare programmer om ting som virker meningsløst for mange, og jeg er innom endel av dem. Men det verste er når jeg på min kanalsurfing kommer innom et norskprodusert program om en gjeng skrotinger, eller kjendiser, som søler med mat eller driver gårdsbruk. Det betrakter jeg som absolutt bunnen av programutvalget og da klikker jeg fort videre. Men for all del, smaken er jo forskjellig.

Jens




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar