lørdag 3. februar 2018

Vårt daglige brød og litt sport


Først over til sporten!
Til tross for at jeg er i overkant interessert i vintersport generelt og skisport spesielt, drister jeg meg til å innrømme at gullsuget mitt ikke er som det var. De fleste utøvere idag er overbetalte og har heller ikke tilstrekkelig "sjel og glød". Kanskje da bortsett fra våre to nye, unge håp; Maren Lundby og Johannes Høstflot Klæbo.
Johannes har jeg skrevet om tidligere her på bloggen, så idag gir jeg linjene til Maren.
Hun overrasket alle da hun tok bronse i NM som 14-åring! Og kom på 22. plass første gang hopp for kvinner sto på VM-programmet. Hun har også 2 seire i verdenscupen. Og er selvfølgelig klar for OL-hopping om en uke,



Følg henne i hoppbakken mandag 12. februar kl. 13.50 (norsk tid). Heia Maren!



Gi folket brød!

Jeg må innrømme at jeg første gang jeg hørte om landets nye tjeneste "Fersk brød og juice på døra kl. 7.00 hver morgen!" tenkte "Yes! Endelig!". Men hvis du tror noe er for godt til å være sant, er det ofte det...
Svært mange 'gryndere' med håp om å tjene raske penger har startet opp. Men bare en håndfull er fortsatt i drift og noen er kjøpt opp av dagligvaregigantene (og lagt ned..).
Morgenlevering.no, Brødboksen.no, Bakeri.net med flere har forsøkt seg med håp om stor fortjeneste innen kort tid. Men nei!  De fleste har måttet gi seg. 

Jeg er ingen økonom, men har litt peiling på logistikk og distribusjon. Skal du tjene på å levere et brød og en flaske juice på spredde adresser, klarer du ikke å tjene dette hjem! 
Løsningen er selvfølgelig å få flere varer "med på lasset". Altså (som noen har forsøkt..) samdistribuere med aviser, posten, tilby vaktmestertjenester med mer. Jeg tror at løsningen (dessverre..) er at de store dagligvarekjedene må involveres. De har muskler til å holde på over lengre tid uten fortjeneste. Men for all del; jeg håper virkelig at små lokale tørr forsøke! 

Jeg sitter her klar til å bestille jeg! Et ferskt, nybakt brød, en flaske juice og Dagbla' eller VG på dørmatta kl. 8.00. 


Geir
geirh@getmail.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar