onsdag 31. januar 2018

Trening

For meg å skrive om trening er litt utypisk, og de som kjenner meg vil kanskje si at dette er et tema jeg er best tjent med å holde meg unna. Likevel vil jeg komme med noen betraktninger rundt temaet.


Jeg besøker et såkalt treningssenter eller helsestudio to ganger i uken. Dette er er ikke noe som har kommet som følge av nyttårsforsetter, men noe jeg har holdt på med i noen år. Og jeg vil med en gang si at hele greia med gymsal, trening og svett garderobe er noe som i utgangspunktet ligger langt utenfor min komfortsone. Men jeg har vent meg til det og føler at jeg har utbytte av mine anstrengelser.

Jeg vil ikke si at jeg er noen ekspert på trening, så langt i fra, så jeg plukker gjerne opp noen tips ved å se hvordan andre bærer seg ad med vekter og apparater. Men det er ikke alltid det er så mye å lære, snarere tvert i mot. For eksempel skjønner jeg ikke hvordan de kan ha utbytte av et besøk på et treningssenter hvis de bare sitter på en benk å fikler med mobiltelefonen sin. Det kan selvsagt være svært viktig det som formidles på telefonen, jeg ser ikke bort fra det. Men siden de har tid til å sitte der å surre på formiddagen er det neppe ting av vital betydning for verdensfreden.


En annen ting jeg har lagt merke til er antrekket til noen av de besøkende. De som flokker seg rundt de tyngste vektene har en slags uniform har jeg inntrykk av. Litt romslige, svarte shorts og T-skjorter som er ment å skjule at de ikke bare har muskler men også endel fett. Og hvorfor er det nødvendig med cap inne i et treningsstudio?

Okay, jeg innser at disse tingene kanskje sier noe om hvor gammel jeg har blitt, men alt i alt trives jeg godt med en smule trening. Jeg har til og med gått til anskaffelse av en sportsklokke som via en app forteller meg mange unyttige ting. Hva pulsen min er til enhver tid, hvor mange skritt jeg har gått, kaloriforbruk og hvor mange timers søvn jeg fikk sist natt, blant annet. Det er moro med dingser!

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar