onsdag 3. januar 2018

Kavalkering

Kavalkering er et nytt ord som jeg hørte på NRK radio her om dagen. Jeg var ikke helt kjent med betydningen av dette ordet, men når jeg hørte forklaringen ga det absolutt mening. Ordet er en betegnelse på den utstrakte praksis de har til å sende kavalkader på TV og radio ved nyttårstider. Ja, det det gjelder i stor grad aviser også. Et godt ord synes jeg.

De har alle en trang til å gjenta programmer eller nyheter som har vært aktuelle i løpet av året. Jeg ser ikke helt vitsen med dette, kanskje det kan være fint å se en god idrettsprestasjon eller en hyggelig begivenhet på nytt ved slutten av året, men å sende naturkatastrofer og dårlig vær om igjen skjønner jeg ikke poenget med. Jeg tror dette sendes fordi det er lite folk på jobb i redaksjonene, så de må sende gamle programmer om igjen. Det kan ikke være fordi noen ønsker å se huset sitt bli tatt av flommen, igjen. Men det hører vel med, vi liker vel kanskje å få bekreftelser så vi sier til oss selv: Åja, så det hendte virkelig altså.

En nær slektning av kavalkader er repriser. Jeg har sett litt(!) på TV i julen og det har vært vanskelig å navigere utenom reprisene. Okay, det er visse ting vi liker å se i jula, ting vi føler hører med til høytiden. Tegnefilmer, Hovmesteren og ikke minst min favoritt Mary Poppins er eksempler på dette. Men når de forskjellige TV kanaler sender de samme filmene blir det litt i overkant. Det er begrenset hvor mange ganger jeg ønsker se Alene Hjemme og Politiskolen i løpet av romjulen.

Men det har vært hyggelig og når sant skal sies er jo hele styret rundt julen en eneste stor reprise eller kavalkade det også. Vi er ikke helt fornøyd hvis den ikke feires på samme måte om foregående år.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar