lørdag 20. januar 2018

Tanketom?

Har du vært tankeløs i dag?

Med setningen over mener vi vanligvis ubetenksom eller litt hensynsløs. Men går det an å være uten tanker?

Jeg er ingen dyptgående, tenkende mann, men etter å ha lest diverse artikler om Arne Næss. begynte jeg å fundere. Altså ikke han som var gift med Diana Ross, men filosofen (bildet), han døde i 2009, 97 år gammel. 


Første gang jeg fikk smake på ordet filosofi var like etter eksamen Artium. Blant mine medelever var det en særdeles målrettet ung mann som fortalte at han skulle ta forberedende til Universitetet og deretter umiddelbart begynne å studere filosofi. Jeg husker som det var igår; Å ja sa jeg... og må ha sett ut som en torsk i ansiktet med måpende munn og slørete, uklare øyer. Filosofi var vel det mest ulne begrep jeg kunne tenke meg. Det sier ikke lite. Mitt daværende enkle hode foretrakk håndfaste, konkrete emner.

Så tok det meg over 50 år for plutselig å interessere meg for filosofi. Primært i sammenheng med økologi. Grunnleggeren av  begrepet ØKOSOFI var Arne Næss. Eller NATURVISDOM på godt norsk.
Alt som lever er deler av den samme helheten er et av hans utsagn. Det er en konkret og (syntes jeg) tydelig setning å forholde seg til.

Hvis du har lest noen av mine tidligere innlegg her på bloggen, vil du skjønne at jeg er litt over middels opptatt av økologi, naturvern og dyrevelferd. Det passer veldig godt sammen med Arne Næss sine teorier.

Arne Næss hadde en enkel hytte på Tvergastein like oppunder Hallingskarvet ved Ustaoset. Uten strøm, vei eller innlagt vann og med spartanske hjelpemidler. Hit opp i 1100 meter gikk han til fots daglig og skrev flere av sine bøker.



I denne sammenheng vil jeg drive litt gratisreklame for Stormberg. Stormberg-eier Steinar Olsen har inngått et samarbeid med WWF Norge og støtter dermed også vern av ulven i Norge. Noen Stormbergkunder (sauebønder og jegere) har nå brent sine Stormbergklær i protest.



Stormberg nettbutikk




Geir
geirh@getmail.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar