tirsdag 16. januar 2018

Tafsing

Jeg synes det er jævli å lese om samfunnsaktører som mange av oss ser opp til og som har vår tillit blir avslørt en etter en. Vi har sett tidligere fra USA hvor det hver gang det drar seg mot valg dukker opp politikere som står frem og tilstår sine feiltrinn og synder og ber om tilgivelse. Vi har trodd at dette var noe som ikke kunne skje i Norge. Ja, vi har vel blitt fortalt av nettopp de som er avslørt nå, at det ikke er sånn her hos oss. Så vel er det ikke, det er avslørt mange saker om sextrakassering og uønsket seksuell oppmerksomhet også i norske politiske miljøer.

Jeg er ikke veldig overrasket over at det også skjer her, men nå har ikke jeg særlig tiltro til hverken politikere eller menneskeheten generelt. Men jeg kan faktisk sette meg inn i situasjonen, hvordan det må føles for en ung, engasjert person å bli sviktet så totalt av en eller flere personer de kanskje har sett opp til.
 

#MeToo startet i USA og handler først og fremst om overgrep mot kvinner.  Dette har skjedd på flere områder og bransjer, men det har særlig gått hardt ut over film og TV. Så langt har det her hjemme vært mest fokus på de politiske partiene og der har de vært raske med å stå fram, legge seg flate og eventuelt trekke seg. Som seg hør og bør. Det er ikke alle partiene som har vært berørt og vi kan spørre oss hva årsaken er. Har det ikke skjedd noe, har de lagt lokk på sakene eller er det fordi det er snakk om mindre partier og dermed mer oversiktlig. En annen ting som overrasker litt er at det alltid er mye alkohol med i bildet. Og det er klart, for meg virker det som endel politikere er brisne det meste av tiden. Men hvorfor det må det være alkohol med når de har sine sammenkomster, det skjønner jeg ikke. Jeg tror vi er mest tjent med edruelige politikere i Norge.


Det er også noen tafse-saker som har versert i media hvor det ikke har blitt nevnt navn eller vist bilde. Sakene har vært omtalt som henholdsvis, kjent, norsk fotballtrener og samfunnstopp fra Troms. Og hvorfor det? Er det riktig at disse slipper unna mens andre blir avslørt og må stå fram? Jeg synes ikke det.

Vi vet at det finnes folk som misbruker sin posisjon overalt. Når kommer de første omfattende sakene fra eksempelvis næringslivet, media og kulturkretser?
 
Jeg synes det er riktig og viktig at det blir varslet når noen misbruker sin posisjon på den ene eller andre måten. Varslerne bør bli godt mottatt og trodd på, men samtidig er det viktig at de kjenner sitt ansvar så ingen blir feilaktig anklaget.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar