torsdag 15. februar 2018

Ny mat


Det lanseres hvert år en hel del nye matvarer. Det er en hard kamp for å få plass i butikkhyllene og mange av de nye produktene forsvinner ut etter kort tid. Dette setter store krav til produsentenes evne til å lage spennende produkter som vil falle i smak hos kravstore forbrukere.
 

Jeg synes det kan være morsomt og spennende med nye produkter og jeg prøver gjerne noe nytt når jeg finner noe som frister. De fleste nyhetene er gjerne i sjokolade og snacks hyllene. Det er et stort marked og derfor attraktivt for produsentene å satse på.

Det lanseres nå potetgull med sjokolade. Meg frister det ikke og jeg er ikke sikker på om verden trenger dette. To usunne produkter som man helst skal holde seg unna, kombinert til ett. Nå er det jo populært å kombinere søtt og salt, så kanskje dette er noe markedet har ventet på.


Freia lanserer stadig «nye» produkter, men det de gjør er å putte et eksisterende produkt inn i et annet. Det smaker kanskje godt, men noen nyhet er det ikke. Men Kvikk-Lunsj med mørk sjokolade er veldig god. Og nye varianter av frossenpizza lanseres jo stadig, uten at det egentlig er nyheter. Det siste er nå at pizzaen hever i ovnen, uten at det vel kan betraktes som noen nyhet.


Nidar forsøker seg med å dekke blåbær og bringebær med sjokolade. Ganske godt og en fin måte å gjøre melkesjokolade litt sunnere. Litago sjokolademelk med smak av kanelbolle har jeg ingen tro på, det høres faktisk litt ekkelt ut. Men sjokoladepizzaen som ble lansert for en tid siden har visstnok blitt en suksess, så man vet aldri.

Tine lanserer melk med bringebærsmak eller kaffe og kakao og kaldpresset juice som høres spennende ut. Det har også i det siste kommet mange vegetarprodukter som ser ut som «ekte» mat. Deig som ser ut som kjøttdeig og burgere og pølser som ser ut som de av kjøtt. Jeg har ikke forsøkt noen av disse ennå, men det virker som en god ide.

Det kommer mange nye produkter i dagligvarehyllene hvert år og jeg anbefaler alle å prøve de som ser fristende ut. Men sjekk gjerne innholdfortegnelsen, det er mange sukker- og fettbomber.

Jens



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar