tirsdag 8. mai 2018

Hvem vinner slaget?

Nei, nei, nei!


Jeg har overhodet IKKE en gang tenkt på skrive om Grand Prix! Eller Melodifestivalen som det vel nå heter. Men tvert imot noen alvorsord til oss som har passert det grøvste av arbeidslivet. Altså, la oss si over 65 da. Og da lurer du selvfølgelig umiddelbart på hvilket bilde jeg skal illustrere dette innlegget med! Joda! Vi må da kunne tåle litt selvironi da?

GERIATRI er gresk og betyr alderdom
Leger som er spesialister i geriatri har altså peiling på sykdom hos eldre.
Jeg har tenkt å si noe om deg og meg og de aller fleste mennesker i verden, men for ikke å lage spennet for stort rammer vi det hele inn til NORGE og Norges befolkning. Og for å ytterligere ramme det inn litt mer skal jeg mene ganske mye om oss som nå har passert la oss si 65 år.
De fleste av oss har iallfall etter 67 begynt å roe oss ned en smule. Og la oss håpe at vi klarer å passe på oss selv lengst mulig! Og dermed unngå

I N S T I T U S J O N EN.

Det som irriterer meg mest er at ALLE ansatte på institusjoner som sykehjem og aldershjem tiltaler beboerne som 'vi! 'Nå skal vi spise middag Alfred!' og 'Nå skal vi legge oss Alfhild!". Pleieren legger seg da for svarte ikke i senga di!
I tillegg er det offisielt vedtatt at alle insititusjonsmåltider flyttes til tidspunkter overhodet ingen kjenner seg igjen i!
Frokost kl. 0700 - Middag kl. 1200 - Kveldsmat kl. 1700 
og kanskje en kopp kaffe kl 1400 hvis du har flaks.

Jeg kan garantere én ting! Når sekstiåtterne kommer på ¨hjemmet'  blir det "årning og reda!". Ingen kommer til å godta disse serverings-tidspunktene og i tillegg kommer garantert et ørlite glass vin til middag! Og med dagens teknologi på kjøkkenet burde det være relativt enkelt å servere mat og drikke tilnærmet hele døgnet. Og la meg slippe å gjemme en halv rødvin eller en kvart cognac under senga da!

Oppsummert: Vi ønsker å bestemme selv nå vi skal spise, drikke, gå ut, få besøk, legge oss!
Det er kanskje farlig å si det men; JEG vil ta alle beslutninger selv inntil mine pårørende skjønner at nå må gammer'n passes på!

MEN; Det er da du skal ha esset i bakhånd;

En særdeles oppegående advokat som er yngre enn deg og kan ivareta DINE interesser! 



Geir
geirh@getmail.no




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar