tirsdag 19. april 2016

Hva er nyheter

Jeg liker å følge med på nyhetene og holder meg orientert om hva som skjer i Norge og verden. Og det er nok av tilbud både på papir, TV og ikke minst på nett. I vår høyteknologiske samtid får vi tilgang til nyhetene nesten i samme øyeblikk de skjer. Det er både fordeler og ulemper ved dette.


Dette stiller nye krav til nyhetene og ikke minst til nyhetsformidlerne, de skal tilfredsstille et informasjonshungrig publikum som sitter klar ved skjermene. Det er ikke tvil om at lista for å kvalifisere som nyheter er blitt noe lavere i det siste. Problemet er vel kanskje at det ikke er nok nyheter rett og slett, døgnet har som kjent 24 timer og det skal jo noe til å fylle hvert minutt med nye interessante opplysninger.

Jeg synes det er mye som får prioritert plassering som ikke fortjener det. Jeg har ikke førstehånds kjennskap til hvordan ting foregår i landets nettavisredaksjoner, men jeg ser for meg at det noen ganger kan foregå på denne måten.

En travel redaksjon, full av dedikerte journalister som er sitt ansvar bevisst, prøver å få sammen nyhetsinformasjon til massene. Da kommer en oppjaget reporter inn og roper ut: Gi faen i Syria og valget i USA, Stordalen og kona har rørt på seg! Og alle slipper det de holder på med og konsentrerer seg om dette scoopet.

Okay, det er nok ikke slik det foregår, men noen ganger virker det sånn. Petter Stordalen er veldig rik og at kona hans er syk er selvsagt leit. Men er det en nyhet hver gang han kjører miljøvennlig bil eller senker temperaturen én grad eller to på hotellene sine? Jeg synes ikke det.

Mitt poeng er at mye av det som passerer som nyheter ikke er det. Vi trenger ikke vite alt om hva bindestreks-kjendiser foretar seg. Og når Bjørndalen lager en stor produksjon av hvorvidt han skal slutte eller ikke og tror at hele verden er opptatt av privatlivet hans er det noe galt. Og det mest håpløse er jo at norsk presse stiller villig opp. Og i et nyhetsbilde hvor John Arne Riise fremstår som samfunnskommentator og får stor plass i media er det noe galt. Riise var en fantastisk god fotballspiller, men jeg synes ikke at han har ikke mye mer å bidra med.

Ja jeg vet at jeg selv kan velge hva jeg vil lese, jeg kan hoppe over kjendisstoff og det siste som skjer med avdankede idrettsstjerner. Men poenget mitt er fordelingen av ressursene i landets redaksjoner. Hvis de satte inn kreftene på å bringe oss reelle nyheter, så ville det kanskje bli mer interessant å holde seg orientert. Som det er nå bruker vi mye tid på å navigere forbi alle ikke-nyhetene!

Jens





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar