søndag 3. april 2016


NEI!

Det er vitenskapelig bevist at hvis du må svare ja eller nei på et spørsmål du ikke kjenner, vil du ta sjansen på å svare nei i 60% av tilfellene. Tenkt litt på den..

Er det kanskje fordi vi har en naturlig konservativ legning? Og jo eldre vi blir syntes vi at slik vi har det nå er ok. Forandringer til noe ukjent er skummelt! Altså er det meste bra som det er! Du må ikke nødvendigvis ha en konservativ legning for å syntes det. Men som en klok mann sa: Den som har begge bena på bakken står stille!

SÅ:
(Og ja da, jeg har skrevet om dette før, men du har jaggu ikke vondt av å lese det nok en gang! Jeg kommer nemlig ikke til å gi meg før vi er i mål!)

Denne gangen blir det litt nytt både fra landjorda, fjord, hav og elver. Samt de levende vesener som har tilhold der.

·         Skal det være en «fersk», klorvasket kylling som er foret opp på amerikansk soya og som har 19 samboere på 1 kvadratmeter nettinggulv?

·         Vil du ha en kotelett av ku eller gris, og som også er foret opp på soya og smaker som kyllingen over?

·         Vi du virkelig ha den «flotte» og billige laksen i disken? Ikke tro at det er villaks! Den er nemlig dyrere og fås bare i topp fiskebutikker! Og den billige er foret opp på «pellets». Høres deilig ut?

·         Villaksen du får på kroken i god-elva etter et herlig vak, er den virkelig vill eller er det en oppdrettslaks som har rømt?

·         Vil du ha en steik av et lam som har levd i et par måneder innendørs og foret opp på.. akkurat soya.

·         Og du vil fortsatt ha en deilig, myk pels fra reven som har levd i et bur på 100x60x30cm hele sitt «trygge» liv?

 
Ja da, ja da! Jeg har gnålt om økologisk mat og dyrevelferd på denne bloggen i 2 år! Men jeg kommer ikke til å gi meg! Jeg vet jeg får rett nemlig!

Konklusjon: Jeg er 100% sikker på at vi alle om (senest) 3-5 år vil forkaste alle matvarer vi i dag kjøper i dagligvarebutikker som inneholder kunstige tilsetningsstoffer og ikke er økologisk dyrket. I tillegg vil alle nye oppdrettsanlegg for fisk være landbaserte og dyrevelferdsloven kreve at alle dyr skal ha tilgang til frisk luft, god plass innendørs, kunne oppholde seg utendørs og se sola daglig.

Er det for mye forlangt?

Så derfor støtt:
Både for din egen helses skyld og for at dyra skal har det relativt ok mens de lever.
Og kjøp økologisk mat selv om den (i dag) er litt dyrere.
Geir
 
 

 



 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar