onsdag 30. mars 2016

Et synspunkt

Jeg fulgte litt med på rettsaken mot Anders Behring Breivik. Mange har uttalt seg og mye av det som har kommet frem har vært litt forvirrende. Da var det fint å høre fengselsdirektøren ved Ila, Knut Bjarkeid, uttale seg. Ved ikke å uttale seg om Breivik fikk ha sagt veldig mye om, akkurat, Breivik. Han ment det var viktigere å fokusere på de som virkelig trengte hjelp, svært syke fanger som hadde sittet i kjelleren i mange år uten noen interesseorganisasjon som taler deres sak.

Jeg leste et innlegg av forskningsrådgiver og psykologspesialist Aina Sundt Gullhaugen som sier at Breivik uttrykker lidelsen sin på en måte som ikke fanges opp av diagnosemanualene. Og at de som tror Breivik ikke lider tar feil. Hun sier at når Breivik lager seg en fiktiv organisasjon hvor han selv er leder, er det for å føle tilhørlighet. Og hans latterlige krav og beskyldninger er for å tilfredsstille sitt behov for påvirkning og innflytelse.

Gullhaugen er en fagperson og det hun sier stemmer sikkert og det kan nok brukes mye tid og mange ord på å forstå en person som Breivik. Men det virker som mange av disse ordene og teoriene som brukes har som formål å skape sympati for Breivik. Det er ganske tydelig at Breivik manipulerer ikke bare de sakkyndige, men også rettsvesenet. De gir ham den oppmerksomheten han ønsker, men neppe fortjener.

                                       Bildet har ingen kobling til teksten, men jeg ville ikke sette inn et bilde av Breivik.

Jeg har sett noen reaksjoner fra utlandet på soningsforholdene til Breivik. Han disponerer tre rom og kan bevege seg rundt og har kontakt med andre. Han har også fått tilbud om aktiviteter han har takket nei til. I USA, en nasjon som vet hvordan de skal behandle kriminelle, er de sjokkert over Breiviks hotelltilværelse i fengslet. Og det er faktisk jeg også når jeg hører om det.

Jeg er selvsagt glad for at jeg bor i et land hvor alle er garantert en rettferdig behandling og det langt på vei er likhet for loven. Vi hører om land som fengsler og henretter mennesker uten lov og dom - og sånn vil vi ikke ha det.

Men jeg må innrømme at jeg ikke blir veldig opprørt av at Anders Behring Breivik har det litt jævlig. Om han lider litt i fengslet så synes jeg det er helt greit, det er vanskelig å føle noen sympati for ham.

Jens 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar