onsdag 2. mars 2016

Flere stjerner i øynene enn på tallerkenen?



 

OK! Jeg innrømmer med en gang at jeg har vært forutinntatt med hensyn til både oppskrytte «jålerestauranter» og «jåle-mat» (Kanskje mest historisk). Mest på grunn av gjestene og deres overdrevne «markedsføring»: Etter å ha bestilt et lite bord 3 måneder i forkant, inntatt de minste og billigste rettene, gjelder det umiddelbart, helst dagen etter, litt tilfeldig i en bisetning, klare å få sagt at «Vi stakk innom Le xxx i går, joda maten var grei den! Traff forresten… og ja, selvfølgelig fikk vi et ord med sjefen!» Det gjør særdeles godt å få formidlet det til noen av de nærmeste vennene da.

Men la det være sagt med en gang; Uten å ha besøkt Maaemo, nå med sine 3 Michelin-stjerner, har jeg ved å ha lest og hørt omtaler som godt dekker ordet «fantastisk!».  

Økologisk fokus da? Jeg må innrømme at jeg har «jaktet» på Maaemos manglende eller dårlige fokus på økologisk kjøtt, grønnsaker og frukt samt dyrevelferd. Men så tok jeg feil gitt! Her er det gjennomgående oppfølging i hele verdikjeden fra frøet er sådd og dyret født til maten er fortært, stor fokus på biodynamisk tankegang, oppfølging av dyrenes foring og levesett samt kontroll av ansvarlige gårdbrukere og oppdrettere.

Dermed er det bare å ta av seg hatten, bøye seg dypt i støvet å si: 

                       Gratulerer så masse med de 3 stjernene Maaemo!

(Men jeg håper og tror at dere hadde klart det minst like bra uten disse Michelin-stjernene. Dere har jo sannsynligvis stjerner i øynene alle som jobber der).                       


 
Jeg syntes for øvrig oppriktig at Michelin-guiden er oppskrytt. Det er jo greit å ha en guide over bra hoteller og restauranter. Men det finnes jo topp restauranter  både i Norge og resten av Europa som ikke er nevnt i guiden.
Det er jo derfor en svært subjektiv bedømmelse. Inspektører reiser Europa rundt og sjekker smak og kvalitet og deler ut 1, 2 eller 3 stjerner. De startet i år 1900 i Frankrike. Da først som Frankrikes svar på NAF's veibok (!)
(Og jeg må få lov til å bruke denne da: Michelin er jo et dekknavn så hva er det da de egentlig heter? HM... nei vel da..)

  Geir
 


 
 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar