søndag 11. juni 2017

Ferie!


Sommeren lar vent på seg i år, rent værmessig, men hvis vi tar en titt på kalenderen ser vi at nå er vi inne i starten av den etterlengtede årstiden. Spørsmålet som alltid melder seg hvert år er, hva skal vi gjøre i sommer?
 

Det vanlige er å tenke ferie, og mange av oss har allerede planene klare og bestillinger ordnet flere måneder tilbake. Syden er valget til mange, moro for unga og billig alkohol til de voksne, win-win. Og med den temperaturen vi har hatt hittil i sommer er dette sikkert et godt og trygt valg. Men da billettene ble bestilt for noen måneder siden var det ingen som visste hvordan temperaturen ville bli i sommer. Eller er det blitt sånn at det eneste som er sikkert her i Norge er at været er dårlig om sommeren? Litt forutsigbarhet er kanskje bra, men ikke av denne typen. Turoperatørene har dessuten alltid plasser igjen til varmere strøk når sommeren svikter oss her.


Opplevelsesferie er det noe som heter. Jeg vet ikke hva det er, du opplever vel alltid noe hvor du enn er. Eller er det sånn at du må reise langt og dyrt for at det skal regnes som opplevelser? Det høres helt klart ut som en opplevelse å ri på elefanter i India eller dykke ned til The Great Barrier Reef i Australia, men det er jo opp til hver enkel av oss å avgjøre hva vi anser som opplevelse.

Vi reiser over hele verden for å oppleve ting, samtidig som de som bor dit vi reiser kommer til Norge for å oppleve det vi har å by på. Virker litt upraktisk, men det er vel dette som er grunnlaget for turistindustrien.


Selv kommer jeg nok til å ta det med ro i Norge i sommer uansett vær. Jeg liker det og for meg er det fullt av opplevelser. Min iboende trang til å danse med ulver og svømme med hai blir nok utsatt til neste år. Men jeg skal til Madrid til høsten og det blir en opplevelse for meg.

Jens
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar