mandag 13. februar 2017

Alt henger sammen med alt!


Det sies jo at ett bilde sier mer enn tusen ord. Jeg hadde et innlegg i juni i fjor med samme tittel. Jeg skal ikke nå komme med ytterligere dommedagsprofetier, men bare prøve å illustrere hvordan "bildet" i vårt kjære land kan se ut om la oss si 25-30 år (I beste fall...). Da er det stor sannsynlighet for at den i dag oppvoksende slekt ikke kan oppleve følgende dyr og fugler i naturen (Alle disse er utrydningstruet!):




























Hvis vi ikke får opp "gluggene" og skjønner faren!
Nok en dommedagsprofeti fra Horn spør du? Ja, men jeg håper da inderlig at jeg tar feil! Men det er tross alt seriøse forskere "world wide" som sier dette!

Ja, og så ulven da selvfølgelig! Men den har vi ikke noe nytte av! Eller...?

Dessuten spiser vi 46% mindre fisk enn i 2012! Svært mye er oppdrettsfisk (som dessverre er mye billigere enn villfisk og har lusa som nærmeste nabo..).



Så kan du jo si; Ja vel og hva så?
Nei da! Jeg flyr ikke rundt i skauen selv hver dag jeg! Men målet er å få oppleve alle de små og store ovenfor før jeg leverer inn skjea! Så kanskje du også burde prøve? Frisk luft og godt for kropp og sjel er det også!
Og prøv iallfall å få med deg noen av de unge og gamle sofagrisene ut!
Og når du har vært ute noen turer skjønner du mye bedre sammenhengen med at alt som vokser, gror og lever i naturen er avhengig av hverandre. Det som så fint heter økologisk mangfold.

God tur!

Bildene ovenfra og ned:
Svarttrost, Blåmeis og Kjøttmeis, Rype, Kongeørn, Fjellrev, Villrein, Villaks

Geir
geirh@getmail.no


Bilder: wikipedia, Langedrag m fl

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar