fredag 10. februar 2017

DAB DAB


Jeg vet at det ikke nytter å kjempe i mot trender og utvikling i samfunnet, så det har jeg ingen interesse av. Tvert i mot liker jeg nye ting og at det hele tiden er utvikling. Men det går an å protestere litt i det stille når det er noe jeg ikke liker. Jeg sier stille, fordi denne bloggen ikke når mange nok til å påvirke opinionen (dessverre).
 
 
Jeg har alltid likt å høre på radio. Noen ganger har jeg på radioen som bakgrunn mens jeg driver med andre ting, og andre ganger lytter jeg aktivt på programmer. Det skjer mye på radiofronten for tiden, stengingen av FM båndet er en stor greie med alle fordeler og ulemper innføringen av DAB+ fører med seg.
 
Jeg synes det er fint med bedre lyd og flere tilgjengelige kanaler, selv om det er meldt om noen problemer for DAB+ i bil. Dette er en stor og kostbar omlegging og at det tar sin tid før hele landet er med, skjønner jeg.













Men det er jo ikke nok med ny teknologi, det er faktisk vel så viktig med kvaliteten på programmene. Der mener jeg NRK svikter.

Jeg høre litt på kommersielle kanaler også, men hovedkanalen for meg er NRK P1. Østlandssendingen i bilen på vei til og fra jobb med oppdatering om trafikken var, og er, topp. Nå kjører jeg ikke til jobb daglig lengre, men jeg hører fortsatt på Østlandssendingen.
 
 
 
Jeg har også hørt mye på Nitimen gjennom årene og Norgesglasset. Og det har slått meg i den senere tiden, disse programmene er jo klin like. De spiller den samme musikken og prater om de samme tingene. Gjestene er ofte de samme og det er gjerne en artist jeg aldri har hørt om, eller en deltaker i en håpløs reality-serie. Og det prates om TV-programmer hele tiden, de har til og med egne gjester i programmene som skal snakke om TV-serier. Helt meningsløst etter min oppfatning. Det er klart, DAB+ gir oss muligheten til å skru over på en annen NRK kanal og det gjør jeg stadig oftere. Eller en kommersiell kanal for den saks skyld, der vet jeg hva jeg får, nemlig musikk og reklame.

På TV henvises det stadig oftere til kanalens nettside, så det virker som de helst vil at vi skal følge dem på PC eller telefon. Joda, jeg vet at folks TV-vaner endrer seg så det er vel en konsekvens av dette, men at radioen etter den store DAB+ satsingen ønsker å få folk til å se mer på TV, det skjønner jeg ikke.

Det er lenge siden jeg skaffet med DAB+ radio og jeg har funnet flere nye og spennende kanaler så dette tror jeg blir bra.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar