lørdag 22. april 2017

Frokost

Frokost er dagens viktigste måltid heter det, men stemmer det? Og hvilken er viktigst? For det finnes mange slags former for frokost. Som barn ble jeg innprentet viktigheten av å spise om morgenen og det var helt uaktuelt å forlate huset uten en brødskive eller to og et glass melk innenbords. Og det kunne være vanskelig noen ganger, men spiste du ikke frokost så var du syk, nemlig. Og dette trodde jeg på i mange år - og når sant skal sies tror jeg litt på det ennå.


Gjennom årene har jeg både praktisert og sett andre praktisere mange former for frokost. En brødskive mens du løper til bussen eller sitter bak rattet funker for mange. Noen synes en stopp på bensinstasjonen og inntak av løkpølse og cola er den perfekte frokost. Jeg kjenner en som synes slankepulver med vann er en fin start på dagen.

At frokosten er viktig stemmer sikkert, men det er nok ikke bare å dytte i seg hva som helst å kalle det for frokost. Det var nok noen tanker om næringsverdi og kaloriinntak som lå bak hos de som først lanserte viktigheten av dagens første måltid.
 

I dag finnes det kaffebarer på hvert hjørne med fristene bakverk og søte og fete kaffedrikker. Det smaker godt og er lettvint, men er neppe den rette måten å starte dagen på. Men dette er frokosten mange inntar syd i Europa, og det funker for dem.










Den typiske engelske frokosten som vi også kjenner godt her hos oss, er egg, bacon og toast. Kjempegodt en gang i blant, men jeg for min del vil ikke ha det hver dag.




Noen av oss har også stiftet bekjentskap med den amerikanske varianten, en stor stabel med pannekaker med lønnesirup og kanskje krem og bær. Noen steder er det vafler som gjelder, eller havregrøt. Hamburgerrestaurantene kan også by på frokost, med både egg og muffins. Sikkert godt, jeg har aldri prøvd.
 
Hotellfrokost er etter min oppfatning den ultimate frokosten. Her trenger du ikke velge, her er alt. Egg, bacon, pannekaker, nystekt brød og pålegg samlet på ett sted, bare å forsyne seg!


Jeg vet ikke hvilken av disse frokostene som er viktigst. Selv spiser jeg yoghurt med granola og havregryn, uten at jeg tror det er spesielt viktig, men det passer bra for meg.
I dag er det søndag, jeg synes du skal unne deg egg og bacon - og en latte.

Jens


1 kommentar:

  1. Du har ikke med et eneste ord nevn "Oslo frokosten" : Pils og pølse i lompe. Var med på mange messer hvor det var starten på dagen.

    SvarSlett