fredag 28. april 2017

Hvorfor er det sånn da?

Jeg har sagt det til meg selv utallige ganger. Og spurt meg selv om det er jeg som har tungt for det eller bare er litt naiv?
 
Ok, jeg er litt over middels interessert i og opptatt av dyrevelferd og økologi. Jeg prøver å følge med i lokal og nasjonal dagspresse, radio/tv samt nettbaserte internasjonale kanaler. Men må innrømme at hovedfokus er på norsk landbruk. Ikke bare fordi det er "det nære" men også fordi jeg mener vi bør feie for egen dør først.
 Økologisk drift og dyrevelferd henger faktisk tett sammen.
 
Hovedfokus på dyrevelferd:
*Fri bevegelighet innendørs
*Kalv skal være hos moren og die 3 dager etter fødsel      
*Naturlig utfoldelse
*God plass ute og inne
*Økologisk fõr fra egen gård
*Dyra skal ikke holdes bundet eller i bur
*Storfe skal bevege seg fritt innendørs og ha tilgang ute
*Dyra skal ikke presses til å vokse for fort


Økologisk gårdsdrift
  • Ikke tillatt med bruk av sprøytemidler, kunstgjødsel eller syntetiske stoffer i foret.
  • Påbudt vekstskifte; Ulike veksttyper på samme jordstykke
  • Variert kosthold
  • Alltid rikelig tilgang til vann

Men det viktigste spørsmålet er selvfølgelig:
Hvorfor i all verden skal vi skille mellom økologisk drift og dyrehold og det ordinære landbruk og dyrehold?

Hvorfor kan ikke de bevilgende myndigheter pålegge ALLE gårdsbruk uansett størrelse og driftsform de samme regler for husdyrdrift og jordbruk? De kan selvfølgelig ikke skje over natta, men la oss si at de nye lover for "Landbruk og dyrehold" ble besluttet i 2018 og at alle gårdsbruk skal ha lagt om til ny drift i løpet av 2022?
Regjering/Storting kan selvfølgelig også legge ut noen økonomiske "gulrøtter" for å fremskynde prosessen.


Pelsdyrhold skal jeg denne gangen la ligge. Jeg har skrevet nok tidligere og tror den siste "farmen" er lagt ned i 2020. Gi pelsdyrbøndene en grei erstatning. De er en marginal gruppe og driver allerede på overtid!

PS! Hvor ble det av kravet om at alle som drev gårdsdrift med dyr skulle ha automatisk overrislingsanlegg ved brann i fjøset ? 450 kuer og 300 griser har brent inne bare de siste 3 månedene i Norge!

Se for øvrig:
www.grostadgris.no
www.debio.no
www.dyrket.no

Og les om Grøndalen Gård. En økologisk drevet gård med glade, utegående kuer (bildet). De produserer ferskosten Nyr som blant blir brukt av kjøkkensjef Esben Holmboe Bang ved restaurant Maaemo i Oslo. www.nyr.no/grondalen-gard



Geir
geirh@getmail.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar