søndag 30. april 2017

Bucket list

Har du en bucket list? Jeg tror jeg foretrekker den betegnelsen også på norsk, bøtteliste høres litt dumt ut. Det er altså en liste over ting å gjøre før man dør. Det er ikke sånn å forstå at man planlegger sin egen død, men det er visse ting man ønsker å erfare før det er slutt. Tenk med deg selv, du går gjennom livet og hører om morsomme og spennende ting og tenker – det vil jeg gjøre før jeg dør. Da har du lagt det til din bucket list.

Noen går hardt ut og har en liste som består av tøffe og ganske utfordrende aktiviteter.
En klassiker er jo okseløpet i Pamplona eller andre spanske
byer. 700 forskremte okser løper gjennom bygatene med hundrevis av tøffinger (idioter?) løpende foran og med tusenvis av mennesker stående langs gatene. Mange kommer rett fra fest og at skadene er mange er ikke overraskende. Spisse horn og hangover er ingen god kombinasjon. Det foregår i juni så meld deg på.

Bestige verdens høyeste fjell, Mount Everest er det mange som har på listen sin. Det rager 8848 meter over havet på grensen mellom Tibet og Nepal og har de senere årene vært gjenstand for mange ekspedisjoner. Ingen søndagstur, men en skikkelig utfordring.

Inkanes tapte by, Machu Picchu ligger i Peru og et populært reisemål og en reise dit står på manges bucket list. Byen var bebodd fra ca. 1440 og frem til den spanske erobringen av Peru i 1532. Anlegget består av omkring 200 byggverk og skal være vel verdt et besøk.










Strikkhopp er det mange som har lyst til å prøve. De er ikke ufarlig, det er mye som kan gå galt med strikken og tilpassingen av denne. Folk har blitt både alvorlig skadet og drept, men noen sjanser skal man jo ta.

Fallskjermhopping, rafting og hanggliding er også eksempler på risikofylte aktiviteter mange synes de må prøve seg på. Svømme med haier er også populært, eller kanskje det er delfiner det er snakk om. Noen må sykle Trondheim-Oslo eller gå Birkebeineren for at ting skal falle på plass.


Hva du har på din bucket list kommer an på hvilke interesser du har og hvorvidt du føler at du gjennomføre visse ting for å være fornøyd.

Min liste er tilpasset mine interesser og er ikke særlig spennende. Dra opp noen fete ørreter i løpet av sommeren og tilbringe litt kvalitetstid tid med gode venner, holder for meg. Det er likevel ingen av de som kjenner meg som hadde trodd meg, om jeg hadde sagt at jeg ville løpe med okser i Pamplona.

Jens



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar