tirsdag 19. januar 2016

Dronesyken har spredd seg!


 
Nei da! Heldigvis er det ikke sjefen i bikuben som har fått en alvorlig sykdom denne gangen. Så forplantningen går nok som den skal. Derimot er det brutt ut feber i store deler av den mannlige befolkning i alder mellom 14 og 50 (og noen jenter?) «world wide». Disse har nå fått seg et nytt leketøy.
Det er klart det blir kjedelig i lengden å bare spille krokett eller badmington om sommeren og slepe seg bortover, opp eller ned på ski om vinteren.

Derfor har noen glupe produsenter skjønt at det er «business» også i det private markedet for denne:
 
 
 
 Og når du spør alle over 12 år hva en drone er vil 99% peke på greia over.
 
Men før du kaster deg over PC, mobil eller andre kanaler for å fortelle meg hvor håpløs konservativ og sidrumpa det går an å være, vil jeg presisere at den profesjonelle nytten både i sivil og militær tjeneste gir store kvalitative og ressursmessige gevinster.

Både Forsvaret, som har sine Black Hornet Nano (bildet under), og offentlige etater bruker droner til oppmåling og kontroll. I det private næringsliv har vi eiendomsbransjen som kan visualisere en eiendom i fugleperspektiv. Dronene kan nå også brukes under vann!
 


Ok, årsaken til at jeg skriver dette innlegget var at jeg sist sommer på hytta hadde lagt meg ute i en fluktstol (ja, det heter det) med aviser, kaffe og noe godt å spise. Og for en gangs skyld var det knall vær og særdeles stille i nabolaget. Da! Akkurat, du skjønner?  Siden det ikke var noen hjemme som skulle vispe krem, skjønte jeg at «noe annet» hadde startet. Jeg setter meg opp i stolen, ser opp og rundt meg, og så kommer’n! DRONEN.

En søt, liten rakker! Pen i «tøyet», kjapp motor og sannsynligvis også med kamera. Stopper litt over hytta for å se seg om, men gir så gass og drar målrettet utover fjorden i retning byen. Jaja, tenker jeg. Kort opphold. Men! Akkurat! Rakker’n har snudd og kommer tilbake. Setter på «full flaps» og stopper rett over hytta. Nå blir jeg litt usikker. Skal jeg smile, vinke, si hei eller late som ingen ting. Men så har «piloten» tydeligvis fått beskjed fra basen og setter fart hjemover. Med bilde av undertegnede i kledelig rutete badeshorts? Jaja..

 Selvfølgelig er det jus som kommer inn i bildet her med hensyn til privatlivets fred osv. MEN. Og det er et stor MEN her; som i alt ellers her i verden, må vi bruke hue! Vi må ikke kaste oss over ny teknologi uten at disse er sikret både kvalitetsmessig og praktisk (Ref. alpinsendingen på TV i alpene hvor en deltager nesten fikk en fjernsynsdrone i hodet!). Og det er ikke ofte jeg roper på offentlige etater, men her må «noen» sette grenser for privat bruk av droner. Det er mulig det allerede er formalisert, men da er det i tilfelle dårlig markedsført.

Men...OK, det hadde jo vært moro å få seg en liten kjapp en eller en som var større enn naboens og som jeg kunne  ...  hehe!
Det var ikke noe mer denne gangen. Kom gjerne med kommentarer.
*

NB! Nå må dere følge med på bloggen fremover. Vi legger oss i selen for å legge ut nye innlegg iallfall annenhver dag.

 
Geir
geirh@getmail.no


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar