fredag 29. januar 2016

Hva skal vi tro på?

Vi blir utsatt for mye informasjon og inntrykk. Det er ikke alltid lett å vite hva vi skal ta til oss og gjøre til en del av oss selv. Reklamens påvirkning er sterk, i aviser og blader og ikke minst på TV. Vi er vant til å se at Coca Cola, McDonalds og andre store internasjonale varemerker kjører sterke kampanjer rettet mot spesifikke grupper. Og vi liker det ikke, men det er ikke de som er de verste lenger. De norske produsentene av kosttilskuddet Vitaepro kjører massive reklamekampanjer i alle media og de nøyer seg ikke med det, de bruker også aggressive telefonkampanjer for å fremme produktet.  En dag fikk jeg tre telefoner fra pågående selgere som ville selge meg Vitaepro.

Fra tid til annen får jeg oppringninger fra organisasjoner som vil ha bidrag til gode formål og det har jeg ikke noe i mot. Oppringninger fra pillepushere derimot…

Reklamesnuttene er jo ganske tåpelige. Vi ser en traust kar, gjerne med et litt tøft yrke, som forteller oss at han har Vitapro å takke for at han fortsatt kan være i jobb. En tidligere skiløper står frem å forteller at hun kan takke Vitapro for at hun holder det gående som bestemor. Det hjelper ikke hvor mange artister eller skuespillere de bruker, vi tror ikke på dette. Produsenten har ingen bevis for at produktet holder det de lover, sier seriøse forskere. Produktet er unødvendig, det gir ikke de virkninger de lover og i enkelte tilfelle kan det være direkte skadelig.


Men for all del, Vitaepro er ikke er ikke det eneste kosttilskuddet som er i søkelyset. Mange produsenter er i hardt vær for å selge produkter som ikke holder hva de lover.

Det er en tid med stort fokus på livsstilsplager og viktigheten av riktig kosthold. Det er mye informasjon om hva vi skal spise og ikke minst hva vi ikke skal spise. Vi hører overalt at vitaminer og antioksidanter er viktig for oss og dette er gammel kunnskap. Og hvis legen anbefaler oss et kosttilskudd bør vi bruke det. Men de produktene som blir tilbudt med reklamekampanjer som spiller på vår usikkerhet og manipulerer oss med tvilsom informasjon bør vi holde oss unna.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar