Vi
blir utsatt for mye informasjon og inntrykk. Det er ikke alltid lett å vite hva
vi skal ta til oss og gjøre til en del av oss selv. Reklamens påvirkning er
sterk, i aviser og blader og ikke minst på TV. Vi er vant til å se at Coca Cola,
McDonalds og andre store internasjonale varemerker kjører sterke kampanjer
rettet mot spesifikke grupper. Og vi liker det ikke, men det er ikke de som er
de verste lenger. De norske produsentene av kosttilskuddet Vitaepro kjører
massive reklamekampanjer i alle media og de nøyer seg ikke med det, de bruker
også aggressive telefonkampanjer for å fremme produktet. En dag fikk jeg tre telefoner fra pågående
selgere som ville selge meg Vitaepro.
Fra tid
til annen får jeg oppringninger fra organisasjoner som vil ha bidrag til gode
formål og det har jeg ikke noe i mot. Oppringninger fra pillepushere derimot…
Reklamesnuttene
er jo ganske tåpelige. Vi ser en traust kar, gjerne med et litt tøft yrke, som
forteller oss at han har Vitapro å takke for at han fortsatt kan være i jobb.
En tidligere skiløper står frem å forteller at hun kan takke Vitapro for at hun
holder det gående som bestemor. Det hjelper ikke hvor mange artister eller
skuespillere de bruker, vi tror ikke på dette. Produsenten har ingen bevis for
at produktet holder det de lover, sier seriøse forskere. Produktet er
unødvendig, det gir ikke de virkninger de lover og i enkelte tilfelle kan det
være direkte skadelig.
Men
for all del, Vitaepro er ikke er ikke det eneste kosttilskuddet som er i
søkelyset. Mange produsenter er i hardt vær for å selge produkter som ikke
holder hva de lover.
Det er
en tid med stort fokus på livsstilsplager og viktigheten av riktig kosthold. Det
er mye informasjon om hva vi skal spise og ikke minst hva vi ikke skal spise. Vi
hører overalt at vitaminer og antioksidanter er viktig for oss og dette er
gammel kunnskap. Og hvis legen
anbefaler oss et kosttilskudd bør vi bruke det. Men de produktene som blir
tilbudt med reklamekampanjer som spiller på vår usikkerhet og manipulerer oss
med tvilsom informasjon bør vi holde oss unna.
Jens
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar