mandag 8. februar 2016

Noen betraktninger

Det kommer nå nye emojis på Facebook og det er jammen bra. Jeg har vært litt opprådd en stund og var redd jeg måtte begynne å prate med folk. Disse nye symbolene skal gi litt mer spillerom slik at vi kan uttrykke oss mer nyansert enn bare tommelen opp. Vi kan like det eller ikke, dette er i tiden og vi må forholde oss til det. Jeg håper at symbolet med en hånd som viser langfingeren kommer snart, min liste over de som skal motta dette fra meg blir stadig lenger.

Et annet fenomen jeg sliter litt med er selfies. Holde opp telefonen og ta bilde av seg selv sammen med noe eller noen. Hva er poenget? Skal du i etterkant sitte hjemme å se på bilder av deg selv? Jeg vil ikke bruke tid på det, men jeg er ikke særlig fotogen. Jeg leste på nettet om en mann som skulle på jordomseiling og som hadde fått telefon og selfiestang av sin sønn. Han misforsto muligens noe, han gikk rundt med telefonen på armlengdes avstand og tok bilder av seg selv hele ferien. Et selvportrett av en maler er kanskje en selfie? I så fall er ikke fenomenet nytt. Selfie heter for øvrig sjølvie på nynorsk. Godt å vite.



Den først kjente selfie, tatt av Robert Cornelius i 1839.
Altså ikke helt nytt.












Jeg liker de nye mulighetene som teknologien gir oss i dag, med telefoner og nettbrett og alt det fører med seg. Men jeg mener det er vår plikt å stille noen kritiske spørsmål underveis og ikke ukritisk hoppe på alt som lanseres.



Jeg så i Aftenposten en liten notis fra arbeidslivet. Det ble meldt at én av fire arbeidstakere har gått på jobb i bakrus i løpet av siste år. Det er en studie fra Folkehelseinstituttet (FHI) som viser dette. 2437 personer fra 21 firmaer var med i undersøkelsen. 17 prosent av de spurte hadde brukt alkohol det siste døgnet før de gikk på jobb. Firmaene i undersøkelsen var fra helsevesenet, finansnæringen, industri, transport og lager, utelivsbransjen, offentlig administrasjon, media og forskning. Det betyr at hele 17 prosent tok en øl eller et glass vin til middag og gikk på jobb dagen etter! Sjokkerende! Jeg går ut fra at denne undersøkelsen ikke var foretatt i julebordsesongen. Jeg har jobbet i minst et par av disse bransjene og det forekom faktisk julebord og andre alkoholholdige arrangementer midt i uken og det ble forventet at du stilte frisk og rask på jobb dagen etter. (Undersøkelsen viste også noe om narkotika og pillebruk, men det vet jeg ingenting om.)

Jens 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar