onsdag 10. februar 2016

Sjukt syk sykebil





I dag  skal jeg med fare for (nok en gang) å bli klassifisert som en sær "gæmlis" som ikke skjønner at norsk språk kan og bør sprites opp en smule for at det skal bli riktig "tyngde" på det vi prøver å formidle. Og ja da, jeg la inn headingen og sykebil-bildet for å lure deg inn til å lese  videre. Og det funka jo! Men ikke stopp her!

Ordet i dag er

SYK eller SJUK

Ifølge Wikipedia betyr ordet unormal tilstand for kropp eller sinn,"ikke frisk". Men kan også bety en ustabil mental tilstand. Men som vi alle vet blir ordet i dag brukt av "alle" personer under 43 år som et forsterkende "slangord" uavhengig av hva det neste ordet er. Dette er faktisk nå dokumentert i wiktionary.org som "slang for veldig bra eller umoralsk".

Og ja da! Jeg vet at reklamefolk, offentlige personer, skuespillere (nå senest Oftebro jr.) bruker ordet som et forsterkende vedheng. Men blir det noe bedre av det da?

Og mener dere der ute som er lærere, foreldre eller andre personer som er ansvarlig for språkbruk til den oppvoksende slekt at "Ere så nøye a'?".

Det verste er dog bruken av ordet "sinn-syk". Sinn-sykt bra!
Og når du skal ringe eller sende mail til læreren til din håpefulle, da skriver du? Akkurat! Min sønn/datter er LITT/GANSKE/VELDIG syk i dag!

Takk for i dag!
Det var kveldens gruff. Ha en frisk kveld!
(Skulle jeg mot sterk formodning ta feil, bøyer jeg meg umiddelbart i hatten!)


Bildet viser HYGIEA som er gudinnen for helse.


Geir
geirh@getmail.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar