torsdag 17. november 2016

Nå ere jul igjen sa kjerringa ....!


Jeg får jo pokker ikke av meg badeshortsen før naboen har hengt opp juletrelysene ute og julegatene og forretningene er julefylte fra 1. november!
 
Og det er ikke fordi jeg hvert år bader til ut i november! Mulig naboen har hatt lysene hengende der hele tiden med lysene tent, men at jeg ikke har sett det før det blir mørkt. Men likevel. Kan vi ikke vente med jula til desember da! Vær så snill!
Jada! Jeg vet jeg har syta og klaget over dette de siste årene, men det blir jo bare verre!
Og nå trodde du kanskje jeg gikk rett i fella og la ut et bilde av Juletreet. Å nei du! Da heller badeshortsen min som trass!
 På denne bloggen skal det ikke være et snev av jul før 1. desember! Ikke en gang en stakkars liten julekake skal det bli bilde av!
Ok, Jens skrev om rakfisk, men det er kultur.

For øvrig har redaksjonsledelsen, etter et nøktern, saklig og kreativt møte hos Jordbærpikene på Vinterbro besluttet at vi i år ikke skal ha adventskalender. Ja, vi skjønner at dere alle har  gått og ventet på denne i flere måneder og at det ikke blir jul uten. Men vi lover at vi skal komme med små og store "juleblomster" i hele desember!
Og kanskje også noen julenøtter! Jens er rå på Quiz og annen moro så vent i spenning!
 
*


Men over til en absolutt seriøs side av jula; KIRKEN, DEN NORSKE



Uranienborg Kirke i Oslo

Jeg er døpt og konfirmert i kirken ovenfor og er derfor også medlem i Den norske kirke.
Jeg er ingen aktiv kirkegjenger og hadde nok, hvis det ble vedtatt at hver innbygger selv måtte ta et aktivt initiativ for å bekrefte "medlemskapet" hvert år, meldt meg ut.
Men likevel gir det en ekstra ro i sinn og legeme ved et kirkebesøk. Du kommer unna den daglig stressfaktor og får "tid til ettertanke". Det er har vi helt sikkert godt av alle sammen!

I disse dager er det diskusjoner på skolene rundt omkring i landet om elevene skal delta i jule-gudstjeneste. Årsaken er selvfølgelig "det fargerike fellesskapet" vi har i Norge med forskjellige nasjonaliteter, religioner og trossamfunn. Med bakgrunn i disse lokale diskusjonene har flere skoler avlyst kirkebesøk før jul. Årsaken kan det virke som er redselen for diskusjonen (kranglene) om kirkebesøk eller ikke. Det syntes jeg er feigt av skoleledelsen! Fordi det ALLTID har vært tradisjon på ALLE norske barneskoler med et kirkebesøk før jul.
Derfor mener jeg ledelsen på de respektive skoler må være så tøffe at de tørr å holde på denne tradisjonen. Det er mer en julesammenkomst enn en kristen messe. I kirken er det juletre og julepynt som kommer fra en hedensk skikk. Altså har Den norske kirke tilpasset seg den mer kommersielle jula. Da syntes jeg at foreldrene og skoleledelsen burde bli enige om at dette er en juletradisjon skolene alltid har hatt og må fortsatt ha som et samlingspunkt i et ellers turbulent og flerkulturelt samfunn.

Geir
geirh@getmail.no



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar