fredag 4. november 2016

Tog og buss

Hver dag fraktes det tusenvis av mennesker inn til Oslo for å utføre sitt daglige arbeid. Det er også mange som reiser på kryss og tvers i byen to ganger om dagen. De fleste er viktige brikker i det maskineriet som utgjør landets hovedstad. Noen er sysselsatte i varehandelen, andre sitter foran en skjerm eller i møter og noen sørger for at varer og pakker kommer fram i til rett sted i tide. Og mange andre viktige oppgaver.


For å komme seg til arbeidsplassen sin og ta fatt på dagens dont trenger de transport. Mange bruker bil og det er bra, det er viktig å fylle opp de fine veiene våre. Å sitte i bilkø alene i en stor blank SUV er jo en av de daglige gledene mange av oss har.


De fleste er imidlertid avhengige av offentlige kommunikasjonsmidler. Buss og T-bane er populært, og frakter tusenvis av passasjerer noen timer hver dag. Tettpakket med trøtte mennesker om morgenen og de samme menneskene slitne om ettermiddagen. Andre bruker ferge, fly, sykkel med og uten motor eller bena for å komme seg på jobb. Kanskje også taubane og Zeppeliner for alt jeg vet.

Det sier seg selv at når så mange mennesker er avhengig av kollektivtrafikk daglig er det viktig at dette blir avviklet på en problemfri måte. Jeg må innrømme at jeg ikke er blant de som kaster seg ut i trafikken hver morgen lenger, men når jeg sitter hjemme med kaffekoppen om morgenen følger jeg gjerne med på radioen hva som skjer, med køer og innstilte avganger. Og jeg fryder meg selvsagt ikke over alle problemene der jeg tar en kaffekopp til, jeg har vært en del av det i mange år så jeg vet hvor frustrerende det kan være.

 
Nå har det vært streik i NSB og problemene har vært større enn vanlig. Jeg tar ikke stilling til årsaken til streiken, men det er jo typisk at togene til Oslo fra Østfold og østre deler av Akershus var sterkest rammet. Og det er jo logisk, når mange mennesker blir påvirket skaper det størst oppmerksomhet rundt streiken.


Jeg ble litt overrasket over uttalelsen til informasjonssjef i NSB, Åge Christoffer Lundeby da streiken var slutt mandag. Han frarådet kundene å satse på NSB den dagen og kunne heller ikke si noe om det ville bli bedre på hjemveien. Togene sto visstnok på feil steder og de hadde kun 23 busser til rådighet mens behovet var 200.

Det er ganske drøyt for en bedrift å avvise kunder på denne måten, hadde det ikke vært et statlig monopol, men en privat bedrift med vanlige krav om inntjening tror jeg nok tog og busser hadde vært på plass ganske kjapt.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar