fredag 24. mars 2017

Lykke


Halleluja, Norge er kåret til verdens lykkeligste land! Jeg vet ikke hvordan de måler det, men jeg velger å tro at det er innbyggerne i landet som er lykkelige. Vi har gått fra fjerdeplass i fjor til første pass i år. Vi har til og med gått forbi Danmark, og det er litt rart, så mye som de drikker der. Kanskje vi har begynt å drikke mer her i landet? Jeg har ikke det, men så har de heller ikke spurt meg. Jeg hadde antagelig slått ut negativt på lykkemåleren.

 
Det er noe som heter World Happines Report som står bak kåringen. Jeg synes det høres ut som noe regjeringen har funnet på for å prøve å skvise ut litt anerkjennelse i et valgår. Mens de soler seg i glansen av denne rapporten håper de vel at det ikke kommer en annen rapport som måler noe vi i Norge ikke er gode på. Det finnes sikkert.

Pallen var; Norge gull, Danmark sølv og Island bronse. Vi skal vel ikke dra for mange paralleller til vinteridrett, men Norges gull høres jo kjent ut. Disse landene skåret særlig høyt på kriterier som frihet, ærlighet, helse, inntekt og, overraskende nok, godt styresett. Gode og viktige ting alt sammen, men har de som er med i undersøkelsen blitt spurt om hva de synes om det norske klimaet, prisnivået eller det dårlige fotballandslaget? Jeg tror ikke det.
 
 

For all del, det er mange grunner til å være glad for å bo i Norge. Men det er mange former for lykke også, og de færreste av oss går vel rundt å smiler og tenker at jeg er jammen lykkelig, for vi har jo så godt styresett her i landet. Jeg tror det er flere som lar seg påvirke av strålende sol eller et godt fotballresultat. En kombinasjon av disse to vil antagelig gi stort utslag på lykkemåleren.

Uansett så kan vi nå gå rundt i det fine vårværet i trygg forvissning om at vi har ny trener for fotballandslaget. Og det er da det slår ned i oss, vi er lykkelige, vi!

Jens
World Happiness Report
er laget av Sustainable
Development Solutions Network
og er utført av uavhengige eksperter.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar