onsdag 1. mars 2017

You´ve got mail


Jeg husker den gangen det var hyggelig å få mail. Vel, det kan for så vidt fortsatt være hyggelig, men den tiden hvor det å åpne mailboxen utelukkende var forbundet med glede er over.
 


 
Når du åpner boksen og det renner inn 20-30-40 mail som bare er junk, blir litt av gleden ved denne fantastiske kommunikasjonskanalen borte. Tilbudene vil ingen ende ta, du er spesielt utvalg og kan få mobiltelefoner, lesebrett og smart-TV for kun 18 kroner. Men du skjønner fort at det kan du faktisk ikke. Det er selvsagt bare en måte for å få deg til å åpne mailen og taste inn dine personopplysninger og bankinfo.

Jeg mottar mail på gresk og andre sprog som for så vidt også er som gresk for meg, mulig det er spennende tilbud, men det får jeg aldri vite. Mengder av lånetilbud og fristende forslag fra frilynte damer i Russland strømmer inn. Den nye vekstnæringen, gambling, er rikt representert med bingo, roulette og poker. Og skal jeg tro det som står i disse mailene er det lett å vinne. Og det hjelper ikke å trykke på «unsubscribe», tilbudene fortsetter.

Reklame i posten er vi vant til, brosjyrer og flygeblader og til og med hele reklameaviser kommer i postkassa hver dag. Mange gode tilbud fra lokale kjøpmenn og flere store elektroleverandører. Og det er jo klart at disse er jo også ute etter å lure deg, men for å falle for det må du gjerne møte opp i butikken.

De fantastiske tilbudene som kommer på mail er ofte like, men fra forskjellige avsendere. Det gjør det ikke mer fristende for meg, men det må jo være noen som faller for det. Ellers hadde de vel sluttet med utsendelsene.
 
 
Det er mulig jeg kan installere et filter eller en mur på PCen min for å unngå å motta useriøs mail, men foreløpig lever jeg med det. Men jeg finner det plagsomt og jeg skulle ønske det sluttet.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar