søndag 12. mars 2017

Naturfag og høyt blodtrykk

No livnar det i lundar, no lauast det i lid*

Innlegget til Jens her på bloggen torsdag smittet så pass mye at jeg ble en smule våryr!
Og som dere vet er jo mars den første vårmåneden. Og med våren kommer plutselig planlegging av sommerferien som julenissen på kjerringa!

Jeg har stort sett tilbrakt skoleferiene på hytta på Nesodden. Det var kjempeflott! Men det var ofte litt puslete og komme på  skolen etter ferien og skulle skrive "Hva gjorde jeg i ferien". Jeg hadde jo "bare" vært på hytta, mens mine kammerater hadde vært ute og reist. Til og med i "Utlandet"!
Dette var sårt, men nå skjønner jeg at det ikke var nødvendig å gå over bekken etter vann. Dessuten samlet jeg 30-tretti blomster til herbariet på hyttetomta. Men læreren min trodde ikke på meg!

Så hvorfor ikke heller "coole" ned litt og nyte sommeren hjemme?

Hjelp poden med å "samle" inntrykk og om nødvendig fotografere litt og skrive ned hva dere opplever! Ta med en liten lunsjpakke og litt drikke i sekken og kamera. Gå 10 minutter ut i skogen, sett dere rolig ned på en stubbe og vent. Det vil garantert skje noe! Er dere heldig dukker det opp en rev eller et rådyr. Og kanskje en gaupe. Iallfall  vil dere se og høre store og små fugler. Og den øredøvende stillheten... Lukk øynene og lytt!

Jeg trodde selv at her ute på Nesodden var det iallfall ikke noe "å skrive hjem om" og iallfall ikke natur og dyreliv. Men så dukket vår lokale naturfotograf Even Agerup opp med sine  bilder og da skjønte jeg også at naturmangfoldet på Nesodden var topp!
(Det dukket til og med en streifende ulv opp her ute på odden, men ikke si det til noen! Plutselig er både Dagsrevyen og ulvemafiaen her!).

Blodtrykksmedisin
Det er nå vitenskapelig bevist at småfugler gir helsebot! Både mental oppbygging og lavere blodtrykk er gevinsten ved å kikke på småfugler. Helst ute i naturen selvfølgelig, men også ved å sitte ved vindusposten og kikke på fuglebrettet. Av egen erfaring kan jeg bekrefte det! Du rensker hodet for all dritt når du kikker på blåmeisen og bokfinken Knut! Du senker skuldrene og blir mer harmonisk. Dessuten henger den fysiske tilstanden din sammen med den mentale. Bare spør fastlegen din. Men det er mulig du må passere 60 før du skjønner den egentlige meningen med livet...

Geir
geirh@getmail.no

Bilder: wikipedia

*Salme skrevet i 1924. ELIAS BLIX, salmedikter, prest og politiker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar