onsdag 24. mai 2017

Perfekt


Er du perfekt? Vel, jeg er det definitivt ikke. Det kan noen ganger være frustrerende å se de tilsynelatende perfekte menneskene rundt oss. Og når jeg sier tilsynelatende så mener jeg det, vi ser stadig noen fasader som sprekker og den stygge virkeligheten komme for en dag.


Og er det egentlig så viktig å fremstå som perfekt? Det går en humorserie med Thomas Giertsen på TV som heter Helt Perfekt. I serien er det viktig for ham å fremstå som perfekt i enhver situasjon og han legger veldig mye arbeid i det, men resultatet blir gjerne et helt annet. Det eneste han oppnår er å gjøre livet vanskelig for seg selv. Og det er vel der humoren ligger.

Hvorfor ønsker noen å fremstå som perfekte? Er det skuffelser i barndommen, dårlig selvbilde eller kanskje et ønske om å være bedre enn andre. Å holde en fasade utad som er egnet til å gjøre andre misunnelige, kanskje? Det må være slitsomt å prøve å være en annen enn den du er.


Det er jo opp til en og hver av oss å vurdere hva som er viktig i livet, og hva vi mener er perfekt. Selv er jeg ikke så opptatt av det, men jeg synes at biffen jeg bestiller på en god restaurant skal være perfekt. Og ska jeg først ha en GT så skal den blandes på den rette måten.

Men det er så uendelig mange ting jeg synes er viktigere enn hva andre mennesker mener om meg. Jeg vil nødig høres ut som en klisje fra en barnebok, men jeg prøver å være snill og grei, stille opp for andre når det er nødvendig, gjøre det beste ut av ting, og selvsagt resirkulere. Men for all del, jeg vil også at alle skal ha mulighet til å gjøre det de selv synes er viktig for å ha det bra.


Nå er det snart sommer og ørreten hugger, jeg synes det er ganske perfekt.

Jens

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar