lørdag 13. mai 2017

Spise

Jeg er litt fascinert av spisekonkurranser. Ikke at jeg kunne deltatt i noen, jeg blir fort mett og lei. Det er jo gjerne sånn at det er mest mulig av en mat man skal ha i seg på en viss tid og det blir jo litt kjedelig synes jeg.
Det er selvsagt i USA dette med spisekonkurranser er mest populært. Fornøyelsesparken Coney Island i New York avholder hvert år på nasjonaldagen 4. juli en av de mest prestisjefylte konkurransene, Nathan’s Hot Dog Eating Contest. Denne har blitt avholdt siden 70-tallet og har de siste åtte årene blitt overført på TV som enhver annen sportsbegivenhet. Det går ut på å spise flest mulig hot dogs, altså pølser med brød på 10 minutter.


Den store stjernen i dette showet er Takeru Kobayashi fra Japan, han spiste 59 hot dogs innenfor fristen, i 2008. Han deltar i spisekonkurranser av forskjellig slag og innehar flere rekorder, foruten hot dogs også kjøttboller, hamburgere, og pizza.




Spisekonkurranser er betraktet som en seriøs «idrett» og er en stor greie i deler av verden. Det er mangt som skal spises, mye og fort. Hamburgere, plåbærpai, fersken, sjokoladeegg og smørbrød for å nevne noe. Og det er store pengepremier for vinneren. Der hvor det er mye prestisje forbundet med en seier, er det vel også juks og doping. Men hvordan det foregår vet jeg ikke, jeg kan ikke se at inhalator eller leppekrem har noen virkning her. Men det er sikkert noen som finner en metode.


Hvorfor jeg skriver om dette? Vi nærmer oss 17. mai og denne dagen er gjerne forbundet med inntak av hot dogs, eller pølser som det heter hos oss. Is blir også konsumert i store mengder denne dagen. Så da synes jeg dere istedenfor å prøve og begrense inntaket til familiens yngste, heller oppmuntre det. Det er helt klart en karrieremulighet her og nasjonaldagen er et bra tidspunkt å starte treningen . Konkurransespiser er kanskje ikke helt på linje med lege eller ingeniør når noen spør om yrkesvalg, men det kan være like lønnsomt. Ha en fin 17.mai!

Jens



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar