søndag 26. november 2017

Disneys vidunderlige verden

Jeg har alltid vært fan av Disney. Det begynte i barndommen med Donald Duck-blader som ble innkjøpt ukentlig. Jeg likte også tegnefilmene som ble sendt på TV på juleaften og etterhvert på egen kanal.
Jeg har imidlertid blitt mer kritisk til noen av de senere produktene som har kommet fra Disney konsernet. At det har kommet frem negative ting både om grunnleggeren Walt Disney og hans tvilsomme metoder i forretningslivet og privat får så være, det påvirker ikke produktene i særlig grad.

Det er mer hva som kommer ut på markedet fra Disney konsernet jeg er kritisk til. De klassiske tegnede filmene som vises om og om igjen er både morsomme og litt enkle, men det er greit. Det er klart at etter at den første filmen kom i 1928 må det jo nødvendigvis ha vært en viss utvikling. Men etter at animasjonsteknikkene har blitt perfeksjonert har det sklidd litt ut, synes jeg. Ville dyr med menneskeansikter og følelser blir litt feil, det har blitt litt kleint og konturløst. Donald har også menneskelige trekk, men han ser fortsatt ut om en and.

Jeg vet at jeg nok ikke er i Disneys målgruppe, men hva slags meldinger gir dette til den oppvoksende slekt når de lærer at dyr kan snakke og vise følelser? Og uansett hvordan de fremstilles så er ikke løver og villsvin snille. Dette er da like ille som voldelige dataspill.

Nå viser det seg også at de gamle klassikerne sliter litt. Det koselige eventyrene som vi har vokst opp med og liker, er litt anderledes i originalversjon enn i Disneys versjon.

I det opprinnelige eventyret om Askepott kutter de onde stesøstrene av seg tærne for å få på seg glasskoen og får øynene hakket ut av duer.

Også i To gode venner, den rørende historien hvor hunden og reven blir venner er litt annerledes i originalversjon. Hundene blir lei av reven og jager den mens en av hundene blir selv drept.

I originalen blir Tornerose voldtatt av en konge mens hun sover og våkner først når hun føder tvillingene hans. Kongen kommer tilbake og det liker kona til kongen dårlig og forsøker å brenne Tornerose på bålet.

Pinocchio, Rødhette og Skjønnheten og
udyret har også en mindre koselig
handling enn den som er mest kjent.














Ok, jeg innser at de originale eventyrene kanskje ikke hadde egnet seg til barne-TV, så det er nok greit at Disney har pyntet litt på tingene.

Jens



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar