tirsdag 7. november 2017

Hva pokker!

Det er under to måneder igjen til juleaften og som vanlig er det politiske korrekte hylekoret i gang. Hvert år lyder det «Det er altfor tidlig med julevarer i butikken» fra indignerte synsere i media. Har de ikke noe annet å ta tak i enn å trykke sine inngrodde meninger og fordommer på andre? De samme folkene er vel akkurat ferdig med å fordømme innføringen av halloween i Norge. Det er også en av de tingene det er «riktig» å mene.


Marsipan, brus og pølser er faktisk lovlige varer som er i salg hele året, men med en gang det settes «jule» foran så blir det liksom et helt annet produkt. Hvorfor det skaper så mye indignasjon hos enkelte skjønner jeg ikke. Mange butikker bruker desember måned til å generere et overskudd og det er derfor viktig å være tidlig ute med sesongvarene. Og det er vel fortsatt lov å tjene penger her i landet?

Jeg var innom polet her om dagen og der var det mulighet til å kjøpe både juleakevitt og gløgg uten at jeg har hørt noen klage over det.











Det er også den tiden av året hvor mange av de litt slitne artistene mobiliserer en smule gudstro og reiser rundt for å holder julekonserter i kirkene. Helt greit det, de skal jo også tjene penger. Og på vei ut fra konserten kan vi gå innom menighetshuset, der er det julemesse, og muligheter til å kjøpe overprisede håndverksprodukter og kaffe.

Noen handler julegaver hele året, de har kanskje mange å kjøpe til og handler når de kommer over noe som passer uansett når på året det er. Det snakkes jo mye om å unngå julerushet, så det virker fornuftig.

I Drøbak, og sikkert også andre steder i landet, er det en butikk hvor det er jul hele tiden. Her er det julestemning midt på sommeren og du kan kjøpe julepynt og nisser. Har det selvoppnevnte julepolitiet også noe mot dette?

Selv har jeg smakt på både julebrus og julepølse, uten at jeg føler at jeg har gjort noe galt av den grunn. Og for meg begynner julen når den ekte nissen, Coca-Cola nissen, dukker opp i TV-reklamene.


Jeg synes alle burde smake på noen julevarer også før jul, det er godt, og tar ikke noe vekk fra juledagene.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar